Båten!

I fredags var jag till Gävle för att hämta ny båten. En Bella 510 med 90hk Mariner. Så nu inväntar jag att isarna ska släppa =)

Rekord! =)

Idag var de en ny Landötur med Bror min. En härlig dag med sol o värme. 05.55 stämpla vi in och ca 18.00 gav vi upp.  Fisken fanns där men var inte på hugget. Vi satt först vid korvkön på morgonen men det var trögt där så vi tog våra saker och begav oss ut på ett grund. Men återigen blev vi lurade av fisken. Så Håkan bestämde sig för att vandra ner mot viken, efter ett telefonsamtal från Håkan börjar jag lunka ner mot viken också och där skulle vi ha varit från början. (Som vanligt) .De tog inte många sekunder innan jag ser ett stim med 7-8 fina rödingar glida förbi myskan. Ca 2 minuter senare kommer de fram 2 mindre rödingar kring halvkilot som åkerförbi och bakom dom kommer äntligen mitt blivande personligt rekord. En röding på 4.1Kg =) kände direkt att den var stor och enormt stark. Den gjorde i princip vad den ville i 15 minuter innan jag lyckades få den mot hålet. 20 minuter senare smäller de på en bamse på brorsans spö. Det är en stor fisk säger Håkan, så jag skyndar mig och tar upp mina saker så vi inte hakar i varandras lina. En hyffsad snabb drillning på några minuter, och upp kommer en fin röding på 3.9Kg. Håkan tog även 2 mindre rödingar och jag en liten som tyvärr inte höll måttet. Vi låg och kikade på fisken nästan hela dagen men den hugg tyvärr inte. Såg även fisk som var betydligt större än våra. Så dom finns där!

Ockesjön 11-03-16

Blev en tur till Ockesjön idag igen för att se om de var nån gädda i farten. Med mig idag hade jag Mojjan och hans fru Ingrid, Richard samt Rudi och Lotta. Redan 05.55 riggade jag första donet i soluppgången. Kan meddela att Mojjan drog upp spänningen redan på första donet då han hade hugg när han skulle släppa ner, men slets sig tyvärr  Efter alla donen var på plats började spänningen och väntan...o väntan...o väntan. Men till slut small de på ett av donen då vi tittade upp för att se vilket av dom de var, då ser vi att Lotta sitter o små ler då hon råkat utlösa ett skott när hon skulle ösa ur is från hålet =) , så redan där började hjärtat pumpa snabbt. Sen tog de några minuter tills de small på riktigt och dit kutar Richard. Linan löper o löper och stannar tillslut, richard rycker till men gäddan gick fri. Timmen innan vi gav upp kom äntligen den största och ända gäddan som jag drog upp, den vägde hela 1,8kg. Keep on fishing

Ockesjön 11-03-15

Idag har jag varit och pröva leta "Storfan" i Ockesjön, med mig hade jag min gode vänn Richard. Senare på dagen dök även Gunnar och Annika förbi. Jag och Richard riggade sakerna strax innan 8 i morse, o när allt var ute på sin plats tog det inte många minuter fören första small på. Med enorma steg sprang Richard mot det smällande donet. "De är en fin gädda denna" skriker Richard, o upp kommer en gädda på 7,8kg. Sen gick det en liten stund innan nästa small på, när jag precis fått upp en gädda på 4kg blankt smäller de till på nästa don. Dit springer Richard o drar upp en lika på 4kg blankt. Vilken start på dagen tänkte vi med ett leende. Sen gick de bra länge innan vi även fick den 4de och sista gäddan på ca 2.5 kg. Gunnar skulle pröva lyckan efter nån "storborre" men lyckades ta en sik på ca 7-8 hg. Godkänt de åxå. En annars solig och fin dag på Ockesjön. Keep on fishing

Första resan till Landön nu i Mars månad!

Har varit i väg på första resan till Landön nu i Mars månad. Klockan 06.08 köpte vi fiskekortet och klev av isen sist av alla ca 17.55, Så 12 timmars fiske blev de idag. Med mig hade jag Anders Karlsson som fick en röding. Faktiskt så fick han den största denna gång också =) Sen var bror min med, Håkan Eriksson. Han fick 4 st men bara en av dom som var godkänd. Själv fick jag 4 rödingar som fick följa med hem. Tog alla fiskar på de nyköpta sakerna jag visade i förra inlägget. Kan även medela att jag tappade en riktig bamse idag som rätatde ut kroken, blev lite för ivrig med tanke på att Anders höll på att drilla sin fisk som var bra stark som jag hellre ville se, sen när jag fick upp min mot hålet såg jag att den var betydligt större än jag trodde, men då slet sig den. Så förhoppningarna om den "Stora Landörödingen" finns kvar.  Keep on fishing

"Storfan" 6150g

Fick en bild från storfiskarna Anders Karlsson samt Micke Norrlander där dom entligen lyckats fånga "Storfan" idag. Den vägde 6150g och hade 14 lakar och en mört i magen. Riktigt roligt Grattis pöjke!

Tips!

Var en sväng in till Östersund idag och som alla vet blev de en självklar sväng in på Landbys. Går sällan därifrån utan att köpt något! Denna gång blev det att utöka förrådet med en riktigt giftig kombination. Röd,guld pirk med vit räka som upphängare (enbart) utan blink eller blänke. Kan avslöja att bror min tog sin fina på 3,9 plus flera fiskar och dagen efter tog jag mina på samma pirk (röd,guld) sen har jag fått tips om att vit räka är någon som rödingin gillar, värt att pröva. Blir en sväng till Landön som det ser ut på Söndag! Kepp on fishing!